10/1 — 5/2/2008
35-hruzaA5-1.pdf
Někde na hranicích mezi uměním a turistikou, mezi nenápadnou akcí, fotografickým zobrazováním a instalací se otevírá sféra zájmů Tomáše Hrůzy (1979 ) .Zabývá se stejně jako další umělci mladší generace aktualizací vlivů konceptuálního a akčního umění, prostřednictvím kterých oživuje snížený kredit svého klíčového média – fotografie.
Jan Freiberg
Pro galerii 35m2 vybral Tomáš několik statických obrazů z obsáhlejšího a různorodého fotografického cyklu Turisti, který tentokrát nově doplnil pohyblivým obrazem videa. Autor se dlouhodobě zajímá o téma vztahu civilizace a přírody, městského člověka a krajiny, putování divočinou a návratu zpět ke kultuře. Činí tak nenápadnou, obyčejnou a téměř meditativní formou. Na barevných fotografiích se středomořskými letovisky s jejich charakteristickou florou vidíme ospalé turisty procházející se po cestě směrem k pláži a zpět. Na přivlastněných a z reklamních lightboxů přefocených snímcích spočívají na anglické pahorkatině skupiny výletníků. Jedná se o jakési malebné a trochu nepovedené pohlednice zevšednělých rájů nebo obrazy sentimentu po neexistující romantické malbě. Jemné pocity malebnosti se v těchto obrazech vyvažují trochu posmutnělou atmosférou a lehce zneklidňujícím voyerským hlediskem.
Video, které je jakýmsi romantizujícím autoportrétem umělce, je záznamem prosté a nesmělé akce. Zobrazuje se tu pomocí jednoho záběru postava, která od kamery kráčí k lesu a z neznámých důvodů se zastaví uprostřed louky. Pak nehybně stojí a po celou dobu hledí doleva dolů kamsi do trávy. Po chvíli se postava vrací, aby vypnula kameru. Autor tu jiným způsobem zpracovává oblíbený motiv poutnictví, odhodlání a šamanského hledání neobjevených zón. Zobrazuje se tu jednoduchým způsobem subjekt, jenž je zároveň i svým objektem nebo celistvou duchovní bytostí.
Michal Pěchouček